13 Haziran 2012 Çarşamba

11 Örnekle Sosyal Medya Hataları

Sosyal medyanın her geçen gün bir reklam ve pazarlama mecrası haline geldiğini sanırım hepimiz biliyoruz. Markalar tanıtımlarını daha ucuza yapabilmek ve bunların daha çok kişiye ulaşmasını sağlayabilmek için sosyal medya ağlarını aktif olarak kullanmaya başladılar. Peki, sosyal medyayı kullanan firmaların ya da kişilerin hepsi bunu doğru mu yapıyor. Tabii ki HAYIR !

Bu yazımda sizlere sosyal medyada inanılmaz hatalar yapan ve bu hataların bedelinin gerçek yaşamlarında ödemek zorunda kalan firma veya kişilerden örnekler hazırladım. Öncelikle sosyal medyada yapılmaması gereken şeylere değinmek istiyorum.

  • Sosyal medya sistemini anlamamak
  • Yanlış kişi veya kurumlarla çalışmak
  • Sosyal medyanın gücünün farkına varılmaması veya küçümsenmesi
  • Aşırı post paylaşımı (Bu hayranlarınızı sıkacaktır)
  • Güncel içerik paylaşmamak
  • Firma profilleriyle kişisel profillerin karıştırılması
  • Acelecilik
  • Tutarsızlık
  • Saldırgan yorumlar
  • Siyasi içerikli post paylaşımı
  • Markayı övmek için gereksiz övücü bilgi
Gelelim bunlardan bazılarını yaparak, sosyal medyada "EPIC FAIL" yaşamış markalara. 

1- Türkiyeden örneklerle başlayalım. Herkes Onur Air'in kampanyasını biliyordur sanırım. Kısaca bahsedersek; Onur Air, Van depreminden hemen sonra paylaştığı Facebook durum güncellemesiyle dikkatleri üzerine çekti. Firma, başlattığı kampanyayla "Facebook sayfamızı beğenen her bir kullanıcı için Van'a 50 kuruşluk yardım yapacağız" diyordu. Bu güncelleme, sayfanın hayranları tarafından "şartlı yardım" olarak algılandı ve sayfaya tepkiler yağmaya başladı.

Bu tepkilerin ardından firmanın özür dilemesi beklenirken, beklenen olmadı ve Onur Air adeta "trip attı". Facebook sayfasında yapılan açıklamada "Kampanyamız, amacımızı anlamayan takipçilerimiz yüzünden sona erdirilmiştir" dendi ve yapılan yardımların faturaları paylaşıldı. Bu olay da Türkiye'de sosyal medya adına gerçekleşen en büyük hata olarak tarihe geçti.


2- Gelelim, kendi gözlemlerim sonucu karşılaştığım bir hataya. Ülker Caramio'nun Facebook sayfasında paylaşılan yandaki resim, bana göre sahtekarlıktan başka bir şey değil. Soru işareti yerine gelmesi gereken harfin "L" olması ve bu harfin de Facebook kısa yollarında "beğen" tuşu olması, bu durumu ortaya çıkarıyor. Kısaca siz soru işareti yerine "L" gelecek diyerek tuşa bastığınızda hesabınız bu resmi beğenmiş oluyor. Bu da markanın Facebook sayfasının değerinin artırıyor.




3- Çoğu markanın sosyal medya hesapları birden çok kişi tarafından  yönetiliyor. Bazen bir ağ yöneticilerinden biri, bir post girdiğinde diğer yöneticilerden biri bu postu kişisel hesabından beğenmek için "beğen" butonunu tıkladığında bu beğeni sayfa hesabından beğeniliyor. Bu da kendi postunu beğenme durumunu ortaya çıkarıyor, aşağıdaki örnek gibi. E tabi bu durum, kullanıcılar tarafından tuhaf fark edilince ilginç yorumlarda karşımıza çıkıyor :)



4- Dünyanın en büyük kahvecisi olan Starbucks, Twitter'daki Starbucks Ireland hesabından attığı tweetle birden gündeme gelmişti geçtiğimiz günlerde. Bu tweet ile İrlandalılara asla ama asla söylenmemesi gereken bir kelime kullanıldı. Bu kelime British idi. Birleşik Krallık için hazırlanan tweetin İrlanda hesabında paylaşılması İrlandalılar tarafından tepki ile karşılandı. Bu tepkilerin ardından Starbucks Ireland bir de özür tweeti gönderdi. Orijinal tweetleri aşağıda görebilirsiniz. 



5- Honda yeni ürettiği Accord Crosstour modelinin fotoğraflarını Facebook sayfasından paylaşmıştı. Fakat, firmanın beklediği şey olmadı ve fotoğrafların altında olumsuz yorumlar belirmeye başladı. Bir çok olumsuz yorum arasında bir yorum oldukça dikkat çekiciydi. Yorumda araç modeli ile ilgili olumlu bir görüş vurgulanmıştı. Sosyal medya hatası dediğimiz şey ise bundan sonra başladı. Kullanıcıların yorumları arasına sıkışmış olumlu yorumun kime ait olduğu daha sonradan ortaya çıktı ve bu yorum aracın planlama müdürü Eddie Okubo'ya aitti. Kısaca, Eddie kendi tasarladığı araç hakkındaki olumsuz yorumlara dayanamamış ve kendi yorumunu yapmaktan da eksik kalmamış.

6- Chrysler'ın Twitter hesabını yöneten editörlerden biri günün birinde "Çok ironik, motor şehri olarak bilinen Detroit'te henüz kimse kahrolası (!) araba sürmeyi bilmiyor." diye bir tweet atınca işinden oldu ve firma bunun hemen ardından bir özür mesajı yayınladı. Ama bu hata da kullanıcıların hafızasında silinmeyecek bir yer aldı. Tweetin orjinalini aşağıda görebilirsiniz. 



7- Kenneth Cole, Kahire'deki olayları yaptığı indirime bağlayan tweetiyle hatalar listemde yer buldu. Espri olsun diye atıldığını sandığım bi tweet, bir çok kullanıcı ve insan hakları savunucusu örgüt tarafından olumsuz algılandı ve büyük tepki aldı. Orijnal tweet aşağıda.



8- Vodafone Birleşik Krallık, Twitter hesabının "homo" kelimesinin kullanması çok büyük bir tepkiye karşılandı ve firma bunun hemen ardından bir özür mesajı yayınlamak zorunda kaldı. Bununla birlikte bu tweet de silindi ama çoğu takipçi bu tweeti paylaşımlar sayesinde gördü. Özür mesajında sosyal medya hesabını yöneten kişinin işten çıkarıldığı da bildirilen haberler arasında. Orijinal tweeti görebilirsiniz.



9- Amerika'da faaliyetlerini sürdüren Red Cross resmi hesabından "Arkadaşım Ryan, Dogfish Head birasının dörtlü paketinden iki tane daha bulmuş. Biz içersek adam gibi içeriz" diye bir tweet atılınca takipçileri şaşkınlıklarını gizleyemedi ve tepkiler gelmeye başladı. Mesaj aslında sosyal medya editörünün kişisel hesabından atılmak istenmiş fakat hesapları birleştirmek için kullanılan programdaki ufak bir hata buna sebebiyet vermişti. Bu olayın fark edilmesinin ardından, editör kişisel hesabından programı yanlış kullandığını ve bunun kendisinin hatası olduğunu ve ayrıca Red Cross'un alkolik olmadığını vurgulayan esprili bir özür mesajı yayınladı. Bu olay da güzel bir yönetimle kapanmış oldu. Orijinal tweet aşağıda :)



10- CNN'în tecrübeli editörlerinden Octavia Nasr, Hizbullahın liderine duyduğu saygıyı Twitter üzerinden dile getirince işinden ayrılmak zorunda kaldı. 


11- Donut yapan Entenmann, Twitter'da kendi ürünlerini tanıtmak için kullandığı #notguilty hashtag inin çok önemli bir dava için de kullanıldığını öğrenince özür mesajı yayınlamak zorunda kaldı. 


Bu örnekleri çoğaltmak mümkün, sonuçta sosyal medya yöneticileri de insan. Bu örnekler bize, sosyal medya editörlerinin işlerinin kolay olmadığını, yaptıkları ufacık bir hatanın çalıştıkları firmalar için inanılmaz zararlara yol açabileceğini gösteriyor. Eğer siz de, bir sosyal medya editörü iseniz; bu örneklerden biraz olsun yararlanıp daha dikkatli olmanızı öneririm :)



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder